städa-kontor

Har du modet att skilja dig från alla trasiga prylar, anteckningsblock och pennor? Denna 10-stegs kontorsstädningsguide ska ha dig snygg och städad på nolltid. Försök att lägga bara en minut på varje uppgift och gå snabbt. Läs mer på min blogg här.

10. Papper

Varför det är rörigt: Papper är den största skrivbordsboven. Chansen är stor att du har högar med anteckningar, kvitton och tecknade serier utspridda och det hindrar dig från att ta dig till andra kontorsorganisationsuppgifter.

Så här fixar du det: Ta 1 minut att organisera kvitton och dokument i separata högar. Sålla igenom för “att göra”-listor så att du kan kompilera dem senare. Släng allt du redan har på din dator. Om du är rädd för att slösa skrivarbläck genom att skriva ut det igen, spara det.

städa-paper

9. Pennor

Varför det är de som är boven: Du har förmodligen 19 pennor på skrivbordet, bara 3 jobbar, och det finns bara en du gärna skriver med.

Hur man fixar det: Behöver du ens bry dig om att kontrollera alla pennor för att se vilka som fungerar och vilka som är duds? Börja med att slänga allt från ett hotell, läkarmottagning eller golfbana. Håll pennor med sentimentalt värde, naturligtvis, särskilt om du kan fylla på bläcket. Kasta resten. Om du inte äger en pennvässare, donera den till en student.

städa-pennor

8. Gem

Låt oss bli verkliga. När använde du en senast? Chansen är stor, om du inte gör smycken eller tar bort ett rum, behöver du inte 400-packet sittande på ditt skrivbord.

Hur man fixar det: Den här är ganska enkel. Ta så mycket du kan i en handfull, ge resten till en vän eller kontorskompis. Gem är en kontorsprodukt som många brukar köpa i bulk eftersom de är billiga, men de är röriga. Om du någonsin känner dig utan ett gem, fråga en vän!

7. Damm

Hur hamnade den dit? Om du har haft ditt skrivbord täckt av onödigt pappersarbete, är chansen stor att du inte har kunnat torka det ordentligt.

Så här fixar du det: Om du är orörlig antar vi att du kan använda kondensen från din kopp iskaffe och en servett, men om du kan resa dig upp, torka av ditt skrivbord med en fuktig pappershandduk. Efter några svep kommer du att vara gnistrande ren! Läs även min väns blogginlägg “roligare att städa – blir det inte!

6. Kläder

Om ditt kontor hade en dusch skulle du aldrig lämna den, eller hur? Det betyder inte att dina kontorskamrater ska behöva umgås med dina gymkläder i evighet.

Så här fixar du det: Dina kläder – en tröja, en halsduk, strumpor – har antagligen samlats på några månader, i din handväska eller en shoppingväska. Innan du slänger din avhämtning, spara väskan, förvara dina kläder och kom ihåg att ta dem med dig hem. Antingen det eller lämna dem på en tvättomat.

städa-kläder

5. Kort, Leksaker

Det känns skönt att få ett kort eller en omtänksam present av en vän på jobbet. Även om du inte fick presenten från en kollega, får dessa saker att känna dig som hemma, förstådd på ditt skrivbord. Bli inte en av dem med skrivborden som ser ut som ett museum.

Så här fixar du det: Läs igenom skrivbordsleksakerna och bli av med allt du fick gratis eller på ett seminarium. Det förringar alla utmärkelser relaterade skrivbordsartiklar. Om du har en utmärkelse eller ett intyg om prestation, se till att det inte överskuggas av dina konventionspennor och stoppade leksaker.

städa-skrivbord

4. Hårdvara

Din skrivare och dator är ryggraden i ditt kontor. Låt dem inte bli dammiga och feta. En snabb rengöring är billigare än att köpa ny hårdvara.

Så här åtgärdar du det: Torka av skärmen. Få tag i konserverad luft om du kan, och blås ut dammet från ditt tangentbord och din CPU.

3. Desinficera

Den senaste förkylningen du fick var förmodligen inte från bakterier i badrummet. Många studier tyder på att skrivbordet på ett kontor är smutsigare än toaletten. Om du har något vid skrivbordet är inte desinfektionsmedel ett dåligt val. Läs även tips för att hålla ditt hem fri från influensa.

Hur man fixar det: Precis som att damma, spraya, svep, upprepa. Att se till att ditt skrivbord är fritt från damm och skräp gör det lättare att spraya ofta.

städa-Desinficera

2. Effektivisera kontorsmaterial

En allt-i-ett häftapparat, tejpdispenser kanske inte är ditt val, men du kanske inte ens behöver båda. Överbelastning av kontorsmaterial är onödigt med så många dokument som lever i “molnet”.

Så här fixar du det: För varje överstrykningspenna, häftapparat, klammerborttagare och klämma, välj några att behålla. Du behöver inte varje färg på pennan, eller 4 anteckningsböcker.

städa-mat-kontor

1. Mat

Om du inte sitter vid ditt skrivbord borde det se ut så. Mat är den största boven i skrivbordssmuts, lukt och allmän orenhet. Dessutom tar det förmodligen ut dina kontorskamrater

Så här fixar du det: Kasta allt du inte har tagit en tugga av under de senaste 5 minuterna. Alla tallrikar, skålar eller bestick som inte har rengjorts sedan din senaste måltid bör tas med till köket. När du väl är där kan du ta en festlig kopp kaffe efter att du har tvättat din mugg.

Läs gärna mer om flyttstädning stockholm tryck då på länken. 😀

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.